فنر فشاری با بهترین متریال در کارخانه بزرگ تولید فنر بهلر ساخته و عرضه می شود.

این فنر از حلقه هایی تشکیل شده هست.

بین هر حلقه فاصله مناسبی است و این نوع فنر برخلاف فنر کششی عمل می کنند و باید به آن ها فشار وارد کرد و  با وارد کردن نیرو به این نوع فنر ارتفاع فنر کوچک تر میشود و فنر جمع میشود و با رها کردن آن  به حالت اولیه بر میگردد.

در ادامه کامل و جامع به معرفی فنر می پردازیم.

منظور از فنر فشاری چیست؟

از فنرهای فشاری میتوان با نام پرکاربردترین نوع فنر یاد کرد.

در این نوع فنر بین حلقه های تشکیل دهنده فنر، فاصله ای وجود دارد.

به این فاصله ی بین  حلقه ها در اصطلاح گام فنر می گویند.

هر چه این فاصله بیشتر باشد فنر قوی تر خواهد شد و بل عکس هر چه حلقه های فنر به هم نزدیک تر باشند فنر نرمتر خواهد بود. در این مدل فنر هم دقیقا قطر خارجی رابطه مستقیم با قدرت فنر دارد که هرچه قطر خارجی بیشتر شود فنر نرم تر و پرقدرت تر خواهد بود ، نکته مهمی که در این نوع فنر باید دقت کرد مربوط به گام های فنر می شود که رابطه مستقیمی با قطر خارجی دارد و هر چه قطر خارجی بیشتر باشد این امکان را فراهم می کند که بتوان گام را بیشتر کرد، در غیر این صورت وقتی فنر تا انتها جمع شود و در اصطلاح به نقطه مرگ برسد با کوتاه شدن ارتفاع فنر مواجه خواهیم شد.

برای مثال زدن از مواردی که این فنر استفاده میشود میتوان به فنرهای داخل خودکار ها اشاره کرد.

فنراهای فشاری فنرهایی هستند که با وارد شدن نیرو به دو طرفشان جمع میشوند و بعد از برداشته شدن نیرو، باز میشوند(به حالت عادی باز میگردند). این فنرها در رباتیک کاربرد بسیاری دارند که میتوان گفت اساسی ترین کاربرد آن را در ربات جنگجو است. این فنرهای فشاری فوق العاده پر کاربرد هستند و حتی در ساخت برخی عروسک ها نیز از آن ها استفاده می شود همانطور که در عروسک های ایموجی که جلوی اتوموبیل می گذارند، بسیار این نوع فنر را دیده اید. در فنرهای فشاری حلقه ابتدایی و انتهایی فنر روی فنر میچسبد تا فنر بتواند صاف روی سطح مورد نظر قرار بگیرد و این دو حلقه را حلقه های غیر فعال میگویند.

ساختار فنرهای فشاری:

در حقیقت فنرهای فشاری همان توسعه یافته ی یک مفتول ساده می باشد، برای استفاده بهتر از فضای موجود، خود میله به صورت مارپیچ می شود تا توان تحمل فشار را به صورت محوری داشته باشد.

فنرهای فشاری به وسیه دستگاه های جدید که دارای سیستم های کنترلی بسیار دقیق هستند تولید می شوند.

در مجموعه صنعتی بهلر یکی از محصولاتی که با دستگاه های مدرن و فناوری بروز تولید می شود فنر فشاری است زیرا کاربرد بسیاری در همه صنایع دارند و بسته به سابقه ی خوب بهلر فنر در زمینه ساخت فنر و واشر آماده ارائه خدمات به صنعتگران ایران می باشند.

خصوصیات فنر فشاری

از یک مارپیچ تولید شده است که بین نوارهایش فاصله قرار دارد.

هنگام اعمال نیرو فاصله آن ها کم می شود.

براساس مطالعات فنر فشاری یکی از کارآمدترین نوع فنرها است که در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

خصوصیت ی بارز آن ها این است که این مدل فنرها برای نشان دادن ویژگی اصلی و کاربردی خود ، باید به ان ها فشار وارد شود. به این صورت که انرژی مکانیکی را درون خود نگه می دارند و آنگاه به شکل مطلوب رها می کنند واز این لحاظ عملکردشان بر خلاف فنرهای کششی می باشد { به اینصورت که فنرهای کششی از یک مارپیچ ایجاد شده اند و نوارهای مارپیچ نزدیک به هم هستند و در برابر اعمال نیرو از یکدیگر فاصله می گیرند} .

در حقیقت می توان گفت فنر فشاری در حین پاسخ به اعمال نیروی خارجی شکلش تغییر می کند .

 

زمانی که انرژی وارد فنر می شود توسط فنر نگهداری می شود و وقتی که بخواهد به شکل اولیه برگردد از همان انرژی نگهداری شده استفاده می کند. مسئله مهم درباره ی فنر فشاری اینکه در صورتی که مقدار نیرو بیش از حد باشد، این فنر تغییر شکل می دهد اما زمانی که نیرو از بین برود دیگر نمی تواند به شکل اولیه خود بازگردد، سطح انرژی نگهداری شده و نیز کارایی فنرهای فشاری به مراتب بیشتر از سایر فنرها بوده و بنابراین متقاضی بیشتری دارد.

ساخت فنر فشاری

تولید این نوع فنر ( انواع فنر لول در اندازه های موردنیاز شما ) به تعداد سفارش شما توسط فنر سازی بهلر تولید می شود.

در واقع فنر فشاری یکی از محصولات مجموعه فنرسازی بهلر است که به مجموعه صنعتی فنرسازی آسیا سفارش داده می شود. این مدل فنر که کاربرد بسیار و وسیعی در کلیه صنایع دارد بسته به نیاز مشتری از فولاد تولید می شود که با قدرت آن رابطه مستقیمی دارد.

 

انواع فنر فشاری

فنر های فشاری نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه اشاره می شود:

  1. فنر فشاری استوانه ای (لول)
  2. فنر فشاری کونیک (کله قندی)

 

فنر فشاری استوانه ای

نود درصد فنرهای فشاری را فنرهای استوانه ای تشکیل می دهند.

در این نوع فنرها قطر خارجی در تمام قسمت‌ های فنر یکسان است.

 

فنر فشاری کونیک

در این نوع فنر ظاهر به صورت کله قند هست.

علت این نوع طراحی در مواردی هست که می خواهیم فضایی که از جمع شدن فنر به‌دست می آید به حداقل مقدار برسد و با طراحی به صورت کله قندی در صورت اعمال فشار روی فنر هر حلقه داخل حلقه دیگر میرود و بنابر این به حداقل مقدار میتوان فنر را جمع کرد و بازی بیشتری از فنر گرفت.

جمع بندی

سخن آخر اینکه هدف نهایی استفاده از فنر فشاری تنها استفاده از خود آن نیست بلکه هدف به راه اندازی و استفاده بهینه از سایر دستگاه ها می باشد و به صنایع گوناگون کشور کمک بسیاری می رسانند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
امتیازات نظرات 0 (0 امتیاز)